ВПЛИВ ІНТЕРНЕТУ НА ЗДОРОВ’Я І РОЗВИТОК ДІТЕЙ ВІД НАРОДЖЕННЯ ДО П’ЯТИ РОКІВ
Раніше лікарі наголошували на відмові від використання електроніки дітьми до двох років та обмеженні старших дітей двома годинами користування. Але тепер діти використовують електроніку з різною метою. Тож після аналізу останніх наукових даних, проведення бесід з батьками і власного клінічного досвіду, лікарі рекомендують батькам використовувати техніку для спілкування і творчості, а не для споживання готової продукції.
Головні принципи
1. Необхідно навчити дітей тому, що комп’ютер або планшет – це щось більше, ніж спосіб розваги. Для цього роботу з технікою варто поєднувати зі спілкуванням з іншими людьми: використовувати відеозв’язок, наприклад, дзвінки рідним по скайпу. Інша корисна функція – спільне навчання та творчий розвиток. Запропонуйте дитині сфотографувати щось , записати відео або пісеньку, разом пошукайте в Інтернет-мережі ідеї для подальшої творчості.
2. Якщо мова заходить про розваги використовуйте перевірених виробників. Всі мультики «Союзмультфільму» оцифровані і придатні для перегляду разом з дитиною. А ось щодо навчальних програм, варто прочитати відгуки інших батьків.
3. Педіатри рекомендують щодня планувати час вільний від техніки, щоб батьки і діти могли разом пограти чи поговорити.
4. Батьки повинні самостійно перевіряти додатки і переглядати відео перед тим, як дозволити їх дитині. Не варто дозволяти дітям робити цей вибір самостійно. Батьки – найкращі експерти, щоб вирішити, чи доцільним є конкретний додаток або відео для певного етапу розвитку дитини.
5. Батькам не варто поспішати знайомити дітей з технікою заради подальшої конкурентної переваги, наприклад, у навчанні. У школі чи в дитячому саду діти надолужать згаяне. Наймолодший вік, в якому можливе знайомство з технікою – 18 місяців. До цього віку увага малечі не готова до сприйняття дрібних рухомих віртуальних деталей. І навіть після досягнення дитиною вищевказаного віку, батьки повинні дивитися відео або грати разом з дитиною, щоб техніка була засобом освіти, а не портативним телевізором. Не слід використовувати ігри, що вимагають активної взаємодії з екраном або в яких використано забагато анімаційних ефектів – дітям буде складно розуміти, що відбувається на екрані.
Проте, лікарі як і раніше рекомендують не перевищувати часовий ліміт ( 1 година розваг на день), але цей час не включає в себе розмови з бабусею по скайпу, фотографування виробів з пластиліну або складання орігамі за схемою, яка виведена на екрані. Для дітей старше п’яти років час спілкування з електронікою можна збільшити, але не більше двох годин на день. У будь-якому випадку, не менше ніж за три години до сну вся техніка повинна бути вимкнена.
Медичні дослідження підтверджують, що надмірне використання електроніки корелює з погіршенням дитячого сну, підвищенням ризику ожиріння і затримками в розвитку функцій мозку.
Щоб діти росли зі здоровим уявленням про те, що таке електроніка і як її використовувати ефективно й творчо, необхідно, щоб батьки навчили їх цьому, показали приклад і реагували на їхні запитання оперативно і по-доброму. Якщо батьки нерозлучні зі смартфонами, то й у дитини з’являться проблеми з електронікою і цифровою залежністю.