ЕФЕКТ GOOGLE. ЯК ТЕХНОЛОГІЇ ЗМІНЮЮТЬ НАШУ ПАМ’ЯТЬ
Світ високих технологій відкрив людині легкий доступ до будь-якої інформації. Сьогодні, значення невідомого терміну ми можемо знайти за кілька секунд, просто зробивши відповідний запит у пошуковій системі.
Якби нам доводилося мати справу виключно з паперовими джерелами інформації, процес пізнавання чогось нового був би складнішим. Наприклад, нас зацікавив незнайомий філософський термін, нам необхідно знайти книгу, потім – відшукати в ній потрібний розділ, а потім – прочитати чимало тексту для отримання всеосяжного пояснення.
Загалом, на перший погляд, світ змінився на краще. Але останнім часом вчені все більше занепокоєні. Дослідження неврологів демонструють, що через великі обсяги «зовнішньої пам’яті», наш власний органічний мозок стає більш забудькуватим.
Ефект Google
Давно минули ті дні, коли ми повинні були запам’ятовувати імена, телефони і дні народження. Сьогодні така інформація завжди під рукою завдяки смартфону. Будь-які енциклопедичні дані також не потрібно зберігати в голові – адже для цього є Інтернет.Все це добре, але побічним ефектом такого «зовнішнього зберігання» є те, що мозок навмисно позбавляється від інформації, яку вважає зайвою.
У 2011 році вченими Колумбійського університету були опубліковані результати великого дослідження «Вплив Google на пам’ять: коли інформація завжди доступна».
Дослідники розділили студентів на дві групи і запропонували їм запам’ятати деяку кількість фактичних даних. Відразу після цього одній з груп повідомили, що цю ж інформацію, в разі чого, вони зможуть підглянути в Інтернеті. Друга група була змушена покладатися тільки на власну пам’ять.
Через деякий час з’ясувалося, що друга група запам’ятала факти набагато краще першої. Так був вперше виявлений цікавий психологічний феномен, який отримав назву «Ефект Google». Ефект полягає в тому, що людина, яка знає, що вона може в будь-який момент отримати доступ до певної інформації, перекладає відповідальність за зберігання цієї інформації на зовнішнє джерело. Як тільки студенти першої групи дізнавалися, що факти в їх голові також є в Інтернеті, вся ця інформація умовно позначалась як «неважлива» і швидко забувалася.
Тобто, проблема Ефекту Google полягає не в тому, що через технології мозок починає запам’ятовувати інформацію гірше.Проблема в тому, що він починає видаляти її з пам’яті навмисно. Замість самого важливого факту запам’ятовується спосіб його пошуку.
Колективна пам’ять
Ефект Google – не привід починати панікувати. Вчені стверджують, що людський мозок ніколи не був особливо успішним у запам’ятовуванні великої кількості інформації. Задовго до появи Інтернету і пошукових систем людина також перекладала відповідальність за запам’ятовування інформації. Тільки роль гаджетів і мережі виконували інші люди. Йдеться про те, що в соціальній психології іменується терміном «трансактивної пам’яті».
Трансактивна пам’ять – колективна пам’ять сім’ї, племені або невеликої групи друзів. Працює вона так само, як вищезгаданий ефект Google. Розуміючи, що один член групи має знання у певній сфері, інші вважають за краще цю інформацію не запам’ятовувати. Особливо добре ефект трансактивної пам’яті можна спостерігати у романтичних партнерів. Як правило, люди, які мають тривалі стосунки , добре обізнані про знання свого партнера, а тому не запам’ятовують те, що вже відомо партнеру.
З появою Інтернету і пошукових систем люди почали сприймати як свого партнера з пам’яті весь Інтернет. Процес пошуку інформації в Google у цьому випадку сприймається як процес згадування чого-небудь.
До чого може привести ефект Googlе
Учені поки не мають єдиної думки щодо того, до чого призведе нова колективна пам’ять. Американський психолог і письменник Ніколас Карр, наприклад, вважає, що люди стають дурнішими, адже їхні власні знання стають надто уривчастими і поверхневими. У своїй знаменитій книзі «Пустушка. Що Інтернет робить з нашими мізками »Карр стверджує, що фрагментація знань часто призводить до ігнорування їх контексту. «Ми не бачимо навіть дерев, ми бачимо гілки і листя», – стверджує письменник.
Але існують і альтернативні точки зору. Джаміс КАСКО, антрополог з Каліфорнійського університету, вважає, що технології роблять людину розумнішою. Як не дивно, з ним згодні і автори оригінального дослідження 2011 року. За їх словами ефект Google не робить нас дурнішими, але просто розвантажує внутрішні «жорсткі диски» в нашому мозку для запам’ятовування чогось по-справжньому важливого.
Імена, поштові індекси, дні народження, номера телефонів або дати якихось історичних подій – зовсім не та інформація, яка визначає рівень людського інтелекту. Але розуміння якихось ідей, образів або концепцій залишається з нами незалежно від того, зберігаємо ми факти в голові або в смартфоні.
Уміння творити і створювати щось нове залежить саме від ідей і образів, а не від конкретних цифр. Тому і розумова деградація людству поки не загрожує.